JOM BERCUTI DI BUKIT GAMBANG RESORT CITY

by - April 28, 2019

Holla readers!


Pernahkah anda bercuti di Bukit Gambang Resort City? Kalau belum meh rpatkan mata anda baca pengalaman vainz bercuti 3H2M bersama kawan-kawan.


Mulanya vainz mencari tempat percutian yang jauh dari kesibukan kota dan aktiviti yang seronok dan pelbagai, lepas Google semua tempat percutian, vainz jumpa BGRC dan terdapat banyak pakej percutian yang menarik perhatian vainz. BGRC menawarkan pengalaman bercuti seperti di luar negara dengan harga yang berpatutan. Bagi vainz, BGRC ini sesuai untuk percutian keluarga kerana fasiliti dan aktiviti yang ditawarkan sesuai untuk semua peringkat umur.

Hari Pertama


Vainz bangun seawal jam 5 pagi untuk bersiap pergi ke Pahang. Vainz dan kawan-kawan menaiki bas dari Terminal Bersepadu Selatan (TBS) dan turun di bus stand UMP, mengambil masa 3 jam setengah dan kami menaiki bas BGRC dari UMP ke Resort. Sampai di BGRC jam 12 tengah hari dan terus menuju ke Arabian Coffee House untuk merarau (lunch). Makanan disediakan dalam set buffet dan menu yang disediakan sangat sedap, menarik dan rasa keaslian makanan Melayu.

Check-in time!

Vainz dan kawan-kawan pilih untuk menginap di Evaria Villa Resort. Cuma RM1,908 termasuk 2x breakfast, 1 entry Waterpark, & 1 entry Safari Park. Sangat berbaloi dengan bilik yang luas dan selesa. Villa ni sesuai untuk keluarga besar mahupun kecil.

Splashing fun time @ Bukit Gambang Water Park!

Dah settle kemaskan barang di villa, kami semua bergegas tunggu tram untuk pergi ke Water Park. Apa yang istimewanya bercuti di Bukit Gambang Resort City adalah, kita tidak perlu guna kenderaan sendiri, kerana pihak resort menyediakan tram untuk kita bergerak ke tempat aktiviti. 

Masuk je Gambang Water Park, vainz terus sewa pelampung dan main di Wave Pool, alang-alang ombak tengah besar, vainz ambil kesempatan merasai keseronokkan Wave Pool GWP. 


Kami sempat berlumpa di 6-Lane Racer sliding untuk lihat siapa smapai bawah dulu, vainz nyaris terkeluar dari trek sebab ringan sangat dan rasa macam nak terbang. Hahaha.

Next, vainz cuba Crystal Slide, Galaxy Slide, Canopy Slide, dan Family Raft Ride. Memang best main air dan aktiviti di Gambang Water park dengan kawan-kawan. Dapat rapatkan lagi hubungan kami bersama.

BBQ time!


Malam pertama kami menginap di villa, kami berpeluang untuk sediakan Barbeque sendiri, peralatan dan bahan masak disediakan oleh pihak Bukit Gambang Resort City. Memang seronok dan mudah bercuti disini tak perlu bawa bahan-bahan barbeque dari rumah, hanya perlu datang masak dan makan je! Sangat berbaloi untuk bercuti bersama keluarga.

Movie time!

Selesai je makan malam hasil barbeque dengan kawan-kawan, kami berkumpul dalam satu villa untuk tonton Friday Movie Night di TV3, masa tu tengah siarkan cerita Cinderella. Bayangkan satu ruang tamu sumbat 20 orang yang macam ragam, tapi kami semua enjoy je sebab ruang tamu villa sangat luas dan lengkap dengan perabot yang berkualiti dan bersih. 

Hari Kedua

Liatnya nak bangun bila dapat katil yang empuk, bilik fully air-conditioning, bantal gebu gebas & bilik pun luas. Ambil masa setengah jam juga mengeliat atas katil sambil scroll instagram sebelum pergi mandi and bersiap untuk breakfast. Waktu bercuti ni jangan rushing, kene chill je baru enjoy!

Breakfast time!

Vainz dan kawan-kawan naik tram yang disediakan dari Evaria Villa ke Arabian Coffee House untuk sarapan. Makanan yang disediakan BGRC memang terbaik! Banyak pilihan makanan dan semuanya sedap belaka. Penuhkan perut sebelum beraktiviti dengan makanan yang sihat ye.

Activity @ Active Academy!

Wuuu, waktu yang dinantikan telah tiba! Dah setahun simpan lemak sebab tak bersukan, maka hari ini vainz aktifkan diri di Gambang Resort City. Banyak aktiviti yang disediakan untuk semua peringkat umur, memang terbaiklah!

~Archery
vainz memang suka memanah, jadi excited dia tu lebih dari orang sebab dah lama tak pegang bow dan target centre (10 mark) tapi kali ni vainz bagi peluang dekat kawan yang lain untuk cuba dulu, pastu vainz pun main panah sampai puas!

~Flying Fox
Aktiviti seterusnya buatkan lutut vainz menggigil, vainz memang takut tempat tinggi tapi selalu cover macho sebab memang minat cabaran dan taknak malu depan perempuan. Heheh vainz pun cubalah beranikan diri main flying fox, kene redah hutan sikit dan panjat pokok untuk sampai ke check-point flying fox, masa nak turun tu memang gayat dan takut, ye lah lalu tepi ranting pokok kan, kang tersangkut pula dekat situ! Sekali dah turun, memang menjerit tapi seronok sebab laju dan tak sangkut pun dekat ranting pokok tu, Heheh acah je lebih vainz ni.

~Horse Riding
Macam biasa dalam Malaysia ni memang banyak horse riding, tapi kali ni anda boleh cuba naik dwarft horse yang gemuk besar, mereka sangat comel dan friendly. Dah lama tak horse riding, pergi Gambang dapat juga vainz kembalikan kenangan berkuda masa zaman universiti dulu. Mana yang tak pernah horse riding, jangan risau sebab ada seorang akan guide kuda ni.

~Paint Ball (target shooting)
vainz tak pernah cuba paint ball, tapi di Bukit Gambang vainz dapat merasai pengalaman memegang dan menembak sasaran. Memamgn seronok dan puas bila tembakan kene sasaran, dah boleh jadi polis lepas ni. Heheh

Safari Time!

Jom ikut vainz terokai Safari Terbesar di Malaysia! Bukit Gambang ada taman Safari yang lengkap dengan kandang yang luas dan haiwan yang banyak dari seluruh dunia. Memang berbaloi untuk bawa anak-anak dan keluarga untuk belajar dan mengenali haiwan-haiwan dari seluruh dunia ini.

~Wild Savanah
Vainz mula teroka Safari Park dengan menaiki 'tram' dari pintu masuk ke Wild Savanah, bila masuk je Wild Savanah vainz teruja dengan aksi-aksi haiwan liar ini bila nampak manusia masuk kandang mereka. Dengan menaiki tram, vainz dapat masuk ke kandang harimau, singa putih dan semua jenis haiwan boleh dilihat dengan jarak yang paling dekat. Memang berbaloi, seronok dan tak dapat lupakan pengalaman ini.

Selain menaiki tram, pengunjung juga berpeluang untuk menaiki ATV untuk melihat haiwan dengan dekat. Vainz sangat teruja dan berpeluang untuk memandu. Pengalaman memasuki kandang-kandang haiwan dengan ATV tak dapat dilupakan, agak gementar pada mulanya, tetapi vainz jadikan pengalamn itu lebih seronok dengan bagi gajah makan. Heheh Korang tunggu apa lagi, pergi sekarang dan nikmati pengalaman yang tidak dapat di tempat lain.


~Show Time!
Dah penat pusing satu safari belajar dan mengenali haiwan-haiwan yang ada, vainz pun singgah Predator Arena untuk saksikan Predator Instict Show. Ada pelbagai jenis haiwan pemangsa yang menunjukkan bakat mereka berenang, memburu dan berlari dalam sangkar luas dan Predator Arena dapat menampung seramai 1000 orang pengujung.

Seterusnya vainz saksikan persembahan dari kumpulan burung yang cantik dan terlatih ini di Forest Arena dengan persembahan Wonderful Birds. Antara burung yang menunjuk bakat ialah burung kakak tua, burung helang Amerika, flamingo, itik, dan banyak lagi. Persaembahan mereka memukau kami semua dengan kecomelan dan kepintaran mereka. Berpindah ke Village Areana, vainz terpukau dengan persembahan Multi Animal yang membawa pelbagai jenis haiwan di Malaysia. Vainz juga dapat turut serta dalam persembahan ini dengan memberi anak kambing minum susu guna botol yang biasa kita bagi dekat bayi. comel sangat kambing ni, dan mereka pembersih ye.

~Dinner Time!
Dah penat tengok persembahan haiwan, vainz singgah Simba Hill Gourmet Hall untuk makan malam bersama kawan-kawan sambil menyaksikan Singa Putih tidur. First time dalam hidup vainz berpengalaman menikmati hidangan sebelah sangkar singa putih, makan sambil lihat mereka buatkan dinner vainz lagi sempoi. Heheh.

~Show Time!
Petang tadi vainz dah lihat aksi haiwan-haiwan dalam persembahan mereka, sekarang vainz nak saksikan persembahan manusia pula. African Yabara Fire Show memang terbaikkkk dengan persemabahn api yang dekat dengan pengunjung dan akti mereka yang kelakar buatkan penat pusing Safari Park hilang bergitu saja. Ada ramai lelaki yang gagah perkasa dan kelakar persembahkan bakat mereka bermain bersama api, korang kene datang untuk lihat aksi hebat ini.
Ehh belum habis lagi, ada lagi satu persembahan yang menjadi tarikan utama di Bukit Gambang Resort and Safari ni iaitu Indiana Stunt Show. Sangat kelakar melihat persembahan mereka bila berjumpa dengan gorilla di hutan tetapi plot mereka lagi gentir bila berjumpa dengan penjahat yang ingin merampas emas dari kawan Indiana. Dapat lihat keseronokkan dan kegembiraan di muka kanak-kanak bila melihat persembahan ini. Ibu bapa wajib bawa anak-anak anda ke Safari Park Gambang untuk hiburkan anak-anak anda dengan persemabahan ini.

Okayh jom balik villa, tidur dan rehat. Esok dah nak balik Kuala Lumpur dan banyak kerja menanti di office. Heheh.

Hari Ketiga

Beratnya hati ni nak bangun dari katil yang empuk pastu nak hadapa kesibukan kota KL, tetapi hidup perlu diteruskan. Heheh. Jom baca cerita hari terakhir vainz.

Breakfast time!

Hari terakhir kami di Bukit Gambang Resort City dimulakan dengan sarapan pagi yang enak belaka dan banyak menu yang disediakan.

Swimming time!

Aktiviti terakhir vainz di BGRC adalah mandi kolam. Yippi dah lama vainz tak masuk kolam. Kali ni vainz nak rehatkan badan setelah penat beraktiviti disini. Kolam yang disediakan pula dekat je dengan tempat sarapan tadi. Tuala pun disediakan macam resort lain. Kolam yang luas dan cantik betul-betul memberikan ketenangan kepada vainz dan kawan-kawan.

Itu je pengalaman vainz di Bukit Gambang Resort City selama 3 hari 2 malam. Mana yang belum sampai tu, korang kene cepat-cepat booking sekarang sebelum penuh tau. Memang berbaloi bercuti disini bersama keluarga kerana konsep BGRC adalah percutian keluarga. Jadi semua aktiviti, fasiliti dan penginapan sangat sesuai bagi yang ingin bawa satu keluarga bercuti. 


You May Also Like

17 comments

  1. Last pergi Gambang 4 tahun lepas kot dengan family. Tapi tak stay sini lah just masuk dalam waterpark dengan safari dieorang. Rumah dekat je sebab tu tak stay. Tapi jauhnya beza dulu dengan sekarang. sekarang lagi banyak aktiviti yang boleh dibuat

    ReplyDelete
  2. Selalu juga dengar pasal bukit gambang ni. Belum pernah sampai lagi. Banyak juga aktiviti menarik kat sini ye. Boleh la start planning for next trip soon.

    ReplyDelete
  3. ewah seronoknya pergi holiday kat Bukit Gambang..rasanya last BBL pergi 3 tahun lepas time family day company kerja part time hari tu. banyak betul perubahan sekarang kat sana. insyallah nanti nak plan datang berjimba jugak la

    ReplyDelete
  4. Bestnya Zul sampai ker gambang hehehehe tengok tempat cantik dan menarik macam ni kita sendiri orang Pahang pun tak pernah sampai kat sini wakakakakak nanti nak pergi lepas raya lah ok juga bawa family duduk sini dan lakukan aktiviti macam zul buat tu..

    ReplyDelete
  5. Wah! Cx tak pernah lagi jejak kaki ke sana! Hahaahha! Belum rezeki nampaknya. Menarik betul ya dapat bercuti ke sana. Macam² aktiviti ada ! Semestinya seronok dan mengujakan. Bawa anak² dan keluarga cuti ramai², memang heaven ni! The best moment sungguh! Dah blh plan ni . Hahhah thanks share the informative things here!

    ReplyDelete
  6. Bestnya bercuti kat Bukit Gambang. Macam macam aktiviti boleh buat. Akak ada juga plan nak bercuti ke sana tapi tak tahulah bila nak perg . Asyik tangguh je

    ReplyDelete
  7. Tu dia.. Bestnyaa... Banyaknya aktiviti yang dibuat.. Takde rasa bosan bercuyi ye.. Boleh ajak ramai-ramai ni.. Bari syok... Lama tak lergi. Gmbang.. Dulu pernah lergi.. Tapi tak masuk yang lain macam safari, dan aktiviti lasak tu

    ReplyDelete
  8. bestnya tengok orang bercuti macam ni.. jeles kami ni haa.. last pegi BGRC rasanya 3 tahun lepas kot.. lamanya tak pergi.. sejak pindah kl ni lagi la terasa nak pergi.. ntah bila nak ada masa bercuti ntah.. anak-anak suka sangat waterpark dan safari dia tu..

    ReplyDelete
  9. tak sampai lagi bukit gambang ni.. memang plan nak bawak anak-anak kesana sebab dah lama tak bawak pergi holiday.suka tengok aktiviti malam sebab lebih happening je.ehhh tapi safari tu pun best.klau anak-anak kak liez tahu tempat ni memang diaorg happy nak pergi

    ReplyDelete
  10. Bestnya bercuti di bukit gambang. Dah lama xbercuti ke sini. Nanti waktu cuti nak bawak satu family ke sini lah utk berjimba. Mesti dorang suka dan seronok. Thanks for the info ya

    ReplyDelete
  11. dah banyak kali plan nak pi sini tapi selalu je time nak pi tu dapat idea lain pi tempat lain hahha, next time kena set betul-betul lah ke gambang plak. haritu nak pi sini tapi tiber tukar plan, kami ke the lost world of tambun haha. ok next cuti sekolah boleh fikirkan kesini.

    yanmie
    www.yanmieonline.com

    ReplyDelete
  12. Nampak menarik. Belum pernah lagi pergi ke bukit gambang resort. Next holiday boleh plan ke sana.

    ReplyDelete
  13. Wah bestnya kan. Teringin nak pergi lagi ke gambang ni. Memang syiok sebab bnyk aktiviti boleh buat pada harga rendah dan terbaik.

    ReplyDelete
  14. Bestnya tengok macam-macam aktivit dekat Bukit Gambang resort ni.. Rugi TB tak pi hari tu.. ada menang contest Bukit Gambang Resort.. yang geram tu.. boleh naik ATV tu.. i likee walaupun tak pernah naik.. ahha

    ReplyDelete
  15. pernah pergi gambang tapi balik hari...ni nampak macam best jer kalau stay kat situ....buat fam day ker buat team building memang syok nih sebab banyak betul aktiviti yang disediakan yer...mesti jadi best moment in life kalau dapat buat semuanya....

    ReplyDelete
  16. ramai yang dah pergi sini semua bagi komen positif..menarik katanya..tapi kta ak sampai lagi. best bila ada taman tema air, pelbagai aktiviti ekstrem dan haiwan ada kat sini..sesuai utk keluarga dtg bersantai

    ReplyDelete
  17. 190++ utk semua xtvt ke.. Termasuk bbq

    ReplyDelete