IMVAF 2020 BAKAL MENAIKKAN INDUSTRI MUZIK VIDEO MALAYSIA

by - November 25, 2019

Holla 👋,

Vainz nak kongsikan kepada anda mengenai International Music Video Awards Festival 2020 (IMVAF 2020), yang dianjurkan oleh Excella Chong, Pengasas Pengeluaran TOC dan IMVAF, adalah secara rasmi dilancarkan oleh Tetamu Terhormat Prof Dato 'Dr Jayles Yeoh, Presiden ASEAN Retail Chains & Franchise Federation (ARFF) dan selebriti, Lee Pei Ling (Singer-Songwriter), Masya Masyitah (Penyanyi) dan Ruby Faye (Pelakon) di Menara PGRM, Kuala Lumpur. IMVAF 2020 dijadualkan berlangsung pada 7 Mac 2020 di Mega Star Arena, Kuala Lumpur.

IMVAF 2020 merupakan platform khusus untuk mempamerkan budaya dan seni melalui hiburan dan pendidikan (edutainment) dan juga akan mempamerkan artis dari Malaysia dan China untuk meraikan pencapaian mereka dalam penggambaran, penciptaan muzik dan seni persembahan. IMVAF 2020 akan menjadi yang pertama di Malaysia yang memberi penghargaan kepada artis dalam muzik, filem dan industri fesyen yang menggalakkan Perdamaian Dunia dan mempromosikan Mesej Positif melalui kerja mereka. 

Artis yang bekerja yang akan dicalonkan harus mempromosikan 3P yang “we Protect humanity”; “we give Positive approach”; dan “we Provide edutainment”. Dengan pendekatan ini, IMVAF 2020 berharap untuk mendidik orang melalui video muzik. Bahasa rasmi Video Muzik adalah Bahasa Inggeris, Bahasa Melayu dan Mandarin (dengan Bahasa Inggeris atau Bahasa Malaysia (sarikata Mandarin apabila perlu). Excella Chong, Pengasas TOC Production & IMVAF, yang berasal dari industri hiburan berkata, "Sebagai orang Cina dari Malaysia, saya telah menghargai fakta bahawa orang Cina di Malaysia telah berkembang dengan damai di kalangan masyarakat yang pelbagai yang kita dapati diri kita sendiri. Budaya Cina telah bergabung dengan masyarakat Malaysia yang kita tidak dapati berbeza dalam apa cara sekalipun. Untuk mengetengahkan hubungan diplomatik dengan China ke atas tahun, sebuah video muzik telah dihasilkan dan ditunjukkan pada majlis makan malam peringatan baru-baru ini Kuala Lumpur. Video muzik menangkap intipati persahabatan kami selama bertahun-tahun, itu kami berdiri untuk keamanan, cinta dan keharmonian walaupun banyak perbezaan kami. Kami pasti merasakan ia akan menjadi permulaan yang baik untuk menunjukkan rantau ini dan dunia bahawa hubungan kami telah mempromosikan positif menukar melalui nilai positif yang kedua-dua negara kita berkongsi. 

Penyertaan Video Muzik mesti menghidupkan tema Perdamaian di dunia dengan tumpuan sama ada
hubungan antara Malaysia dan China (dari segi sejarah, budaya, sosial, ekonomi dan banyak mata pelajaran lain yang meningkatkan hubungan dua hala antara negara-negara); atau mewujudkan kesedaran untuk punca sosial (seperti penculikan kanak-kanak, eksploitasi seksual, hari moden perhambaan, perkahwinan paksa dan sebagainya); atau mempromosikan Nilai Moral Positif yang lain (seperti keluarga ketakwaan, patriotisme, ekosentrisme dan banyak lagi). Oleh kerana perubahan global memerlukan suara dari setiap peringkat, platform IMVAF 2020 juga didedikasikan untuk memastikan semua orang mempunyai suara. Oleh itu, penyertaan kandungan untuk IMVAF 2020 akan berkisar dalam 3 kategori iaitu Kategori Belia & Pelajar, Kategori Terbuka - Hobbyist & Semi-profesional dan Kategori Korporat Profesional. 

Kategori Belia & Pelajar adalah didedikasikan kepada minda muda dan pelajar yang ingin mencipta Video Muzik untuk berkongsi suara mereka untuk tujuan. Mereka akan dihakimi kurang keupayaan pengeluaran mereka tetapi lebih kepada mereka kreativiti, kejujuran dan keaslian yang disampaikan dalam muzik dan video mereka. Ini membolehkan ini internet dan anak-anak muda yang bijak teknologi untuk menggunakan telefon pintar dan kemahiran digital mereka untuk mencipta penyertaan bermakna tanpa mengira peralatan atau sumber yang mereka mungkin atau tidak mungkin.

Kategori Terbuka - Hobbyist & Semi-profesional adalah kategori terbuka bagi sesiapa sahaja mahu mengambil bahagian. Peserta akan menjadi orang yang mempunyai pengeluaran video dan muzik latar belakang yang ingin mendapatkan lebih banyak pengiktirafan dan kesedaran untuk kerja mereka, serta berkongsi mesej positif mereka untuk Perubahan. 

Kategori Korporat Profesional adalah khusus untuk syarikat kongsi IMVAF. Tumpuan akan dibuat untuk membuat video muzik itu menggalakkan Tanggungjawab Sosial Korporat (CSR). Adalah penting bahawa syarikat juga turut berkongsi keperluan untuk mempengaruhi perubahan positif dan video ini akan membolehkan rakan korporat kami berbuat demikian.

Selain Anugerah Video Muzik, IMVAF 2020 juga akan menganjurkan Pertunjukan Fesyen semasa festival sebagai ciri tambahan untuk mempamerkan koleksi budaya Malaysia dan antarabangsa. Pertunjukan fesyen akan menyediakan platform untuk pereka barat antarabangsa seperti Jackie Holliday untuk menembusi pasaran Asia sambil menyediakan jalan untuk Asia tempatan pereka seperti The Mod House untuk mempamerkan bakat mereka kepada masyarakat antarabangsa. Tema pertunjukan fesyen akan terdiri daripada "Fesyen untuk Cinta", "Fesyen untuk Hijau" dan "Fesyen untuk Amal". Encik Ho Kok Loong, Pereka Fesyen The Mod House, berkata, "Kami benar-benar percaya bahawa fesyen adalah bahasa segera dan oleh itu, ia adalah cara yang baik untuk menggalakkan Damai Dunia dan menggalakkan Mesej Positif. 

IMVAF adalah platform yang hebat untuk pereka fesyen tempatan dan antarabangsa menyatakan kebudayaan mereka ke seluruh dunia. "Prof Dato 'Dr Jayles Yeoh, Presiden ASEAN Retail Chains & Franchise Federation  (ARFF) berkata, "Festival Muzik Video Antarabangsa 2020 bertujuan untuk mewujudkan platform itu menggalakkan Perusahaan Kecil Bersaiz Kecil (PKS) untuk mempromosikan perniagaan, perkhidmatan dan mereka produk melalui video muzik seperti hari ini kita hidup dalam dunia digital. Banyak negara seperti Korea, Amerika Syarikat dan Jepun telah melaksanakan pemasaran jenis ini strategi untuk meningkatkan jualan dan pendapatan. "Oleh itu, IMVAF 2020 disokong dan disokong oleh Persatuan Industri Rakaman Malaysia (RIM), Persatuan Rantai Malaysia (MRCA), Persekutuan Runcit & Rangkaian Asean (ARFF), Pembangunan Usahawan Malaysia Persatuan (PUMM), Gabungan Persatuan Lau Clan Malaysia, Filem Profesional
Persatuan Pekerja Malaysia (PROFIMA), dan Kementerian Pelancongan, Kesenian dan Kebudayaan Malaysia (MOTAC) kerana strategi pemasaran inovatif ini mempunyai potensi besar untuk berkembang dan membangunkan PKS dan Artis Malaysia. IMVAF 2020, melalui pergerakan CSR mereka, akan menyokong dan menyediakan bantuan kewangan kepada organisasi amal, yang termasuk Bank Pemberian, Pergerakan Zy Persatuan Amal Kanser Rawatan Malaysia dan Malaysia TCM & Western. Bank Pemberian sepenuhnya didedikasikan untuk bekerja dengan anak-anak, orang dewasa dan keluarga untuk diatasi kemiskinan dan ketidakadilan yang melampau. Mereka bekerja untuk mempromosikan transformasi manusia, mencari keadilan yang ditindas dan membantu dalam pemulihan pos-bencana untuk orang di semua agama, kaum, etnik dan jantina. Yayasan Pergerakan Zy adalah NGO yang memberi tumpuan khusus meningkatkan kualiti kehidupan umum kanak-kanak dengan kecacatan fizikal dalam bidang pergerakan dan keluarga mereka. Secara umum, Zy Movement Foundation mewujudkan kesedaran dan pemahaman yang lebih baik kepada orang ramai, dengan itu bergerak ke arah masyarakat yang lebih bebas daripada penghalang, secara fizikal, alam sekitar, mental dan rohani di Asia Tenggara.

Untuk maklumat lanjut mengenai Festival Muzik Video Antarabangsa 2020, sila layari http://imvaf.com/


Pengenalan Excella Chong

Excella Chong adalah Pengasas Pengeluaran TOC dan International Music Video Awards Festival 2020 (IMVAF). Excella, artis, penyanyi dan penulis lagu, adalah dinamik dan menarik usahawan dan penghibur yang bersemangat untuk melonjakkan industri hiburan Malaysia. Beliau mengasaskan TOC Production, sebuah syarikat muzik dan video yang sedang berusaha untuk memberikan nilai pengeluaran yang tinggi, kandungan kreatif dan boleh dipasarkan. 

Selain itu, Excella Chong adalah pemuzik dan penyanyi yang telah dijadikan tajuk utama New York Fashion Week dan persembahan hebat beliau berjudul "Broken Heart". Dia juga membawa single kedua "Crazy Night" di Cheungju, Korea dan RICOH International Event di Tokyo. Selain itu, Excella Chong memenangi gelaran Mrs Malaysia Elegant Queen 2018 serta Miss Malaysia Petite World 2015 (2nd runner up). Kebaikannya dan semangat amal juga mendapat dia sebagai Duta Perdamaian Alam Semesta pada tahun 2018. Seorang usahawan dan penghibur berbakat, Excella Chong adalah lambang 'beauty with brain'.

You May Also Like

15 comments

  1. nice event. boleh asah lagi bakat2 artis supaya menjadi lebih baik dan berkualiti

    ReplyDelete
  2. Wow bertambah lagi satu cabang untuk mereka yang berbakat dalam industri hiburan mengetengahkan bakat mereka. Nice event.

    ReplyDelete
  3. Makin meriah industri seni di Malaysia dan moga mengubah kehidupan ramai artis yang terlibat. Hidup anak seni Malaysia.

    ReplyDelete
  4. Bank Pemberian tu macam mna ya? Sis ala2 kaget kejap. Hehe. Btw, IMVAF 2020 dianggap penting sebagai usaha untuk promote budaya Malaysia. Sekarang Shila Hamzah dah popular kat sana, mesti lebih mudah rakyat China terima muzik kita.

    ReplyDelete
  5. Makin berkembang industri hiburan tanahair maka ramailah anak seni yang berkualiti akan lahir. Kalau tak kita yang sokong siapa lagi kan

    ReplyDelete
  6. Bagus event ni, Akan memeriahkan lagi industri hiburan di Malaysia. Mat Drat suka dgn tema “we Provide edutainment”.

    ReplyDelete
  7. Wah bagus lah ada platform cam ni. Semoga industry music malaysia terus berkembang dan maju jaya

    ReplyDelete
  8. Makin meriah industri muzik kini. bagi yang berbakat memang ada platform yang disediakan untuk diorang. bakat jangan disiakan, mana tahu bantu jana ekonomi poket sendiri

    ReplyDelete
  9. wah fesyen show pun ada! Bagus juga boleh memperkenalkan budaya kita di mata dunia!

    ReplyDelete
  10. Good platform untuk mereka yang bergiat dalam industri music. Artikel ni saya share ya ? thank you in advance

    ReplyDelete
  11. Peluang terbaik kepada penggiat seni menunjukkan bakat masing-masing

    ReplyDelete
  12. Bagus bila ada platform yg boleh mempertengahkan bakat muda dan baru. Moga usaha ini membantu banyak pihak

    ReplyDelete
  13. Gempak seyh.. Wahh makin meriah lah industri seni tanah air kita ni. Ramai lagi lah nanti anak muda yang berbakat akan lahir menyerlahkan bakat yang ada

    ReplyDelete
  14. Harap makin banyak awards mcm ni makin industri muzik kita makin maju dan popular jangan hanya awards syok sendiri hehehe.. apa pun ia usaha yang bagus dan baik...

    ReplyDelete
  15. Bagus buat program macam ni. Dapat beri peluang pada mereka di luar sana untuk menonjolkan bakat mereka

    ReplyDelete