KEUNIKAN PULAU MUTIARA MALAYSIA - EXPERIENCE PENANG 2020

by - March 15, 2020

Holla Traveller 👋,


Sekarang sudah masuk Mac 2020, adakah anda sudah rancang percutian anda bagi tahun ini? Kalau belum, meh baca cerita Vainz mengenai KEUNIKAN PULAU MUTIARA MALAYSIA iaitu PULAU PINANG! Penang merupakan satu negeri yang mempunyai keindahan alam, kepelbagaian budaya, kecantikan bangunan lama dan seni lukis jalanan yang terkenal.


Kali ni Vainz nak ajak anda semua untuk lebih mengenali keindahan dan keunikan Penang yang memukau setiap mata pelancong dan belum diteroka. Mengapa Pulau Pinang? Pulau Pinang telah lama menjadi percutian yang ideal untuk merasai keindahan matahari, laut dan pasir. Jalan-jalan masih hidup dengan hotel butik, kafe-kafe yang unik dan seni jalanan yang dapat dikenali. Reputasi untuk makanan yang baik, yang telah lama menjadi ciri khasnya telah dipertingkatkan lagi. Pengembara di seluruh dunia mengamalkan kepelbagaian budaya Pulau Pinang menerusi kepelbagaian budaya melalui makanan jalanan bertaraf dunia, perayaan bertenaga, trofi harta karun kebudayaan dan sejarah, pesona dunia lama yang nostalgia, kemudahan moden, persiaran tepi pantai yang menakjubkan, dan ruang hijau yang menarik.


Menyerlah dengan sejarah yang semakin berkembang dengan keselesaan moden, Pulau Pinang adalah permata yang sangat berharga dari segi budaya dan warisan kerana berbagai sebab. Permata besar kolonial di bandar ini, rumah-rumah Peranakan dan rumah puak-puak yang mewah duduk bersebelahan dengan pencakar langit moden dan kafe-kafe yang unik. Pengamal/tukang tradisional masih meronta-ronta di kedai-kedai runcit orang Cina sementara beca tradisional kini mengembara pengunjung untuk memburu mural yang membuat persembahan utama di setiap giliran. Pengiktirafan antarabangsa mula mencurahkan perhatian kerana Pulau Pinang menikmati perayaan yang diperbaharui. Pada tahun 2019, CNN menyenaraikan Pulau Pinang sebagai salah satu daripada "Tempat Terbaik untuk Lawatan untuk Pengalaman Ultimate Asia" dan menyenaraikan George Town sebagai salah satu daripada "13 Kota Paling Mewah di Asia". Pada tahun ini, Pulau Pinang menambahkan lagi anugerahnya iaitu The Telegraph menyenaraikan Pulau Pinang dalam "Enam daripada Kutipan Bandar Long Haul yang paling mendebarkan di dunia".


Vainz yang gemar bercuti dalam negara ingin menarik lebih ramai pelancong dan perniagaan ke Pulau Penang dengan kempen "Experience Penang 2020" yang sedang berjalan, dengan slogan "The Diversity of Asia" memperkenalkan lebih banyak ciri dan kejadian yang menarik untuk tahun 2020 dan seterusnya. Kempen pelancongan merangkumi pelbagai elemen kecantikan, keseronokan, hiburan, keseronokan dan kepuasan yang semuanya menyerlahkan kepelbagaian hebat Pulau Pinang dalam budaya, warisan, seni, makanan serta persekitaran semulajadi pantai berpasir yang indah dan bukit-bukit yang menakjubkan. Kempen ini juga akan menyerlahkan perhatian ke atas beberapa pulau percutian Pulau Pinang dan Seberang Perai yang belum ditemui dan tersembunyi, menunjukkan lebih banyak lagi ke Pulau Pinang daripada hanya ikon yang terkenal.

“Experience Penang 2020” or EPY2020 tourism campaign, with the tagline "The Diversity of Asia", unfolds endless enriching experiences that are bound to satisfy one and all – the culturally curious, the thrill-seekers, the revellers, the foodies and the explorers. For example, the culturally curious travellers can experience the ever-present tastes, sights and sounds of Asia in Penang, where treasure troves of culture and heritage can be found in the city of George Town, rural heartland of Balik Pulau and narrow the hinterland of Seberang Perai. -Says Mr Ooi Chok Yan, CEO of Penang Global Tourism

APA YANG MENARIK DI PENANG?

Makanan jalanan Pulau Pinang terkenal di dunia untuk kepelbagaian dan kualiti yang luar biasa. Pada tahun 2018, Conde Nast Traveler menamakan Pulau Pinang sebagai "Foodie City Next Greatie Asia". Pada tahun 2019, CNA Luxury memaparkan adegan makan yang hebat di Pulau Pinang manakala Mirror Online menyenaraikan Pulau Pinang sebagai salah satu daripada "30 Bandar Terkemuka Terbaik untuk Makanan Jalan" di Dunia.

Terdapat banyak tarikan baru untuk menjaga pengunjung diduduki. Diiringi oleh rumah kedai pra-perang yang mengagumkan dan pusat membeli-belah moden, Sia Boey mempunyai ciri-ciri penuh koin Prangin Canal, pokok-pokok tua dan taman permainan moden untuk kanak-kanak untuk mengeluarkan beberapa stim. Ia juga dikenali sebagai taman arkeologi bandar pertama di Malaysia. Sementara itu, Pulau Jerejak yang diubahsuai menjadi kegemaran bagi Instagrammers kerana jeti pelangi, pemasangan Stairway to Heaven dan swing 'Made-for-the-' -Gram yang menghadap ke garis pantai pulau Pulau Pinang. Mereka yang ingin menghabiskan malam atau dua di tengah-tengah hutan hujan yang berusia 130 juta tahun di Penang Hill kini boleh berbuat demikian di Retreat Hillside yang baru dibuka. Bagi pelawat yang ingin dikelilingi oleh beratus-ratus pokok kelapa yang menjulang tinggi, rumah tradisional dan atmosfera kampung nostalgia Melayu, menuju ke Kampung Agong yang terletak di Penaga sebaliknya.

Pulau Pinang juga menjadi tempat tarikan baru dengan gelaran dunia yang tiada tandingannya. Pencari gemuruh dapat menguji keberanian mereka di Rainbow Skywalk The Top, Skywalk Menara Pertama Menara Dunia Pertama dan mengambil Cabaran Kursus Tertinggi di Dunia di The Gravityz. Berdekatan, Tech Dome Penang menempatkan Slide Drop Vertical Berdiri Bebas Dunia Pertama. Dikenali sebagai Jambatan Ribbon Stresed Tertinggi Tertinggi di Dunia, The Habitat Penang Hill's Langur Way Canopy Walk membolehkan para pengunjung melihat pemandangan lembah hutan yang tidak dapat dijangkau dan Laut Andaman. Entopia oleh Penang Butterfly Farm ialah Butterfly and Insect Sanctuary Pertama Tropical World manakala ciri terbaru ESCAPE - Waterplay merangkumi aktiviti air yang menarik termasuk Slide Water Longest di Dunia. Lebih di tanah besar di Batu Kawan, para pemburu murah boleh memulakan aktiviti membeli-belah di Design Village - pusat membeli-belah terbesar di Malaysia.

Tapak Warisan Dunia UNESCO di George Town memberikan gambaran tentang dekad-dekad yang lalu dengan gabungan hebat pengaruh timur dan barat. Sehingga hari ini, anda boleh meneroka George Town di tressaw vintage serta menemui dan mempelajari perdagangan tradisional yang popular di kalangan pelancong dan penduduk tempatan.

Pemandangan seni jalanan di Pulau Pinang kini menjadi produk pelancongan utama bagi Pulau Pinang. Tidak hairanlah George Town telah disenaraikan sebagai satu-satunya destinasi Asia di dalam buku "Street Art" di Lonely Planet pada tahun 2017. Kota warisan seni rupa jalanan George Town adalah kemarahan, tetapi ia patut diperiksa mural lain untuk memulihkan Butterworth dan Balik Pulau bangunan-bangunan yang terlalu canggung.

Terletak untuk menarik minda dan menggerakkan jiwa melalui cerita-cerita visual yang dipaparkan pada kontena perkapalan, Festival Seni Kontena Antarabangsa Penang (PICAF) yang pertama memaparkan lima pemasangan alat kontena pop timbul yang dipamerkan di lima tempat yang berbeza di seluruh pulau dan tanah besar. PICAF adalah perayaan pertama di Asia yang menampilkan seni bandar pada pemasangan kontena yang dilancarkan awal tahun ini.

Di samping festival-festival keagamaan dan kebudayaan, Pulau Pinang meraikan pelbagai festival dan acara-acara seperti Festival Fiesta Air Panas Pulau Pinang, Festival Makanan Antarabangsa Pulau Pinang, Festival Durian Pulau Pinang, Festival Balik Pulau, Perayaan-perayaan Warisan George Town, Festival Pulau Pinang, Pulau Pinang Festival Bukit, Festival Bon Odori Pulau Pinang, Festival Padi Antarabangsa Pulau Pinang, Pesta Sastera George Town, Maraton Antarabangsa Jambatan Pulau Pinang, Pesta Naga Antarabangsa Pulau Pinang, Pesta Butterworth Fringe dan banyak lagi. Lihat kalendar peristiwa dan masa lawatan anda bertepatan dengan banyak perayaan budaya dan kesenian yang berlimpah sepanjang tahun! Kemas kini terkini pada acara akan datang disenaraikan di mypenang.gov.my/events/all-events/

➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
PENANG GLOBAL TOURISM
8-B (1st Floor) The Whiteaways Arcade, Lebuh Pantai
George Town, 10300 Pulau Pinang
📱 +604 264 3456 

Website      |     Facebook      |     Instagram      |     Twitter

You May Also Like

1 comments

  1. bestnya pulau pinang sekarang..macam2 ada. hujung tahun nak datang holiday sini la

    ReplyDelete